Jorge Volpi Wins the Debate-Casa de América Prize

El País reports that Jorge Volpi won the Debate-Casa de América prize for his work El insomnio de Bolívar. From the description it sounds very interesting, a little like News From the Empire. All I need to do now is find a copy.

The history of Latin America from its mythic past to an imagined future is what El insomnio de Bolívar touches. With this work the Mexican writer Jorge Volpi won the Debate-Casa de América prize yesterday. This book, acording to the jury, is “well documented, avoids an academic tone and contributes with humor, irony and great literary skill, to the understanding of the American continent.” The winning work was selected by the jury from among 42 works.

The writer was in the US when he received the news of the award. “I imagine an American future with enormous problems and challenges and with the dream that all of America, including the English speaking, will form something like the European Union.” Volpi has written an essay divided into four parts about the identity, democracy, narrative, and the future of Latin America. “The las part I have added some bits of fiction,” said the writer.

La historia de América Latina desde su pasado mítico hasta un futuro imaginado es lo que aborda El insomnio de Bolívar. Con esta obra, el escritor mexicano Jorge Volpi (México, 1968) se hizo ayer con el Premio Debate-Casa de América. Este libro, según el jurado, está “ampliamente documentado, escapa al tono académico y contribuye, con humor, ironía y gran oficio literario, a la comprensión del continente americano”. La obra ganadora fue seleccionada por el jurado entre un total de 42 trabajos presentados.

El escritor se encontraba en EE UU cuando recibió la noticia del premio. “Imagino un futuro de América con enormes problemas y desafíos y con el sueño de que toda América, incluida la anglosajona, formase algo parecido a la Unión Europea”. Volpi ha escrito un ensayo divido en cuatro partes en el que se acerca a la identidad, la democracia, la narrativa y el futuro de América Latina. “A la última parte le he podido añadir algunos tintes de ficción”, señaló el escritor.

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