New Carmen Laforet Biography: Insight into the Author of a Spanish Classic, Nada

El Pais has good review of the new Carmen Laforet biography, Carmen Laforet Una mujer en fuga. Laforet rose to fame in the early 40s after publishing her classic, Nada, at the age of 23. After that initial success, though, her she published a few more books, but nothing of the quality of Nada, eventually giving up writing completely. While one might be tempted to say she was a one hit wonder, the biography goes into great details about her, until now, hidden private life. She was a shy person, married shortly after her success, but was more interested in women. Unfortunately for her, the 40s and 50s were the height of Francoism, a mix of Catholicism and fascism, and had to keep it secret, delving into Catholicism to make up for her lack of opportunity. At the same time, she suffered from depression and eventually became addicted to amphetamines. She died out of the public eye after suffering for many years with Alzheimer’s disease.

Although the biography is not available in English, Nada is considered a must read when looking at 20th century Spanish literature. It is all the more impressive when one considers that it was a first novel. She was able to capture a sense of post civil war Spain that still resonates and can give one the impression of poverty and social collapse that the war brought on.

De modo que enseguida empezó a tener problemas para escribir y para ser, esto es, para adaptarse a la mirada de los otros. La primera década parece normal. Se casó con el periodista Manuel Cerezales; tuvo cinco hijos; hizo diversas colaboraciones en prensa; publicó un libro de relatos y otra novela. Pero si se aplica el microscopio se observa el borboteo de la angustia. No se llevaba bien con su marido, la escritura era un tormento y, en 1951, conoció a Lilí Álvarez, la famosa y atractiva tenista, y se prendó de ella. Porque a Laforet le gustaban las mujeres, pero eso era algo que no se podía permitir. No con su inseguridad y su perenne sentido de culpabilidad, no en el aplastante entorno del franquismo. De modo que Carmen sublimó el amor por Lilí y lo transmutó en un rapto místico perfectamente adaptado al nacionalcatolicismo imperante. Incluso escribió una novela muy religiosa, Una mujer nueva, que dejó patidifuso al personal. La etapa beata duró siete años, los mismos que su relación con Lilí. Después rompieron, y Laforet volvió a ser ella misma. Sólo que unos escalones más abajo. Resulta terrible pensar que algo tan intrascendente como la orientación sexual de una persona pueda llegar a destrozar la vida de alguien dentro de un ambiente represivo.

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