Junot Diaz Returns to the Formulas of the Boom?

Melanie Pérez Ortiz has an interesting piece in 80 Grados suggesting that Junot Diaz’s newest book, This Is How You Lose Her, is returning to some of the formulas of The Boom. Oritiz finds it strange that American’s would find his book so interesting and notes that while the exoticism of magical realism that marks The Boom has disappeared in authors like Volpi and Vargas Llosa, each consciously trying to avoid it, Diaz has recentered it with in the ghetto. I haven’t read Diaz’s newest book so I’m not sure I believe it or not. One thing that seemed to plague her piece is the notion that any kind of focus on the actual, necessarily excludes the universal. And the more specific one gets, the more exotic the context.

Es curioso porque, mientras los latinoamericanos como Jorge Volpi (En busca de Kligsor), e incluso Mario Vargas Llosa con su novela más reciente (El sueño del Celta), purgan sus textos de las representaciones más obviamente étnicas o regionales para hablar de tramas globales, Díaz vuelve a la fórmula del Boom, adaptada a los tiempos, claro, puesto que se trata de latinoamericanos en Estados Unidos, criados en el ghetto contemporáneo con anécdotas que pueden ser compartidas por cualquiera que cohabite la vida cotidiana en una ciudad de esas que son más del mundo que de ningún país en específico. Y Díaz, la pega, logrando ganarse premios en Estados Unidos que pocos otros latinos han conseguido (sólo Oscar Hijuelos, con Mambo Kings comparte el Pulitzer con Díaz, quien además este año se acaba de ganar el Genius Grant de la McArthur Foundation).

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